[ POLITIKA ] 30 April, 2015 18:19

Zbog velikog interesovanja za poslednji tekst koji smo objavili pod naslovom "Od  ideje preko jednostavnih procedura do stabilne države" pripremamo nastavak ovog intervjua koj i će biti bogatiji kako sadžajem tako i sagovornicima. 

S obzirom da smo primili veliki broj komentara i sugestija u vezi sa pomenutom temom, a koji su stigli na nas mail klik-klak@mail.com, najavljujemo vam komparaciju savremenih razvijenihi i nerazvijenih drzava, kao i dva nova sagovornika. O svemu tome uskoro u novom intervjuu samo na blogu Klik Klak.

[ POLITIKA ] 16 April, 2015 00:38

Čoveka kome istraživački rad, analiza društvene situacije i reforma javne uprave  predstavlja svakodnevnu “rutinu”, pitali smo kako danas jedna uprava, grad, opština treba da funkcioniše, kako da bolje organizujemo državu koja bi zaista služila našim građanima i čije bi institucije zaista bile od pomoći jednoj zajednici. Upoznajte rad Jova Raškovića, diplomiranog ekonomistu iz Bijeljine čije analize polako uzdrmavaju javnost u cilju razvoja društva u kojem životarimo.

Vaši tekstovi o raznim temama, kao što su: Uspostavljanje efikasne javne uprave, Gde se danas nalazi BiH, Zašto strani investitori odustaju od daljeg ulaganja u BiH i td. puni su analiza i brojki. Kako dolazite do tih informacija, na osnovu kojih analiza?

“Informacije koje predstavljam u objavama na mom web sajtu pronalazim iz podataka koje prezentuju zvanične državne i entitetske institucije kao i tekstovi objavljeni na određenim web portalima. Tu su izveštaji objavljeni od: statističkih  zavoda, Nacionalne službe za zapošljavanje, objave različitih ministarstava, bilteni javnih fondova, Poreske uprave, Uprave za indirektno oporezivanje, istraživanja različitih instituta, izveštaji Investiciono razvojne banke i Agencije za bankarstvo, izveštaji o poslovanju koje obavljaju poslovne banke i drugi izvori podataka”, objašnjava Rašković.

Imate li saradnike u svom istraživačkom radu?

“Što se tiče tema koje objavljujem na mom web sajtu, mogu istaći da u dosadašnjem radu sve realizujem samostalno i nemam aktivne saradnike. Postoje određene situacije gde mi se javljaju čitaoci koji dostave komentar na objavljeni tekst, postave pitanja i daju određene predloge za buduće teme koje procenjuju da treba da se predstave javnosti. Ono što mogu istaći jeste da me u poslednje vreme sve više kako čitalaca tako i ljudi iz sveta nauke kontaktira preko moje e-mail adrese i ta činjenica za mene predstavlja pokazatelj da teme koje objavljujem privlače sve veći broj korisnika interneta.”, otkriva nam.

Možda ključ društva blagostanja, što je odavno postalo utopija, jeste bolja i organizovana javna uprava, ako se ne varam?

“Da bi u današnje vreme neka društvena zajednica mogla da raste i da se razvija, potrebno je da ima razvijenu i efikasnu upravu. Nije sporno da svaki pojedinac želi da mu se pruži najkvalitetnija usluga. Na kvalitetu usluge klijent insistira kada kupuje proizvode u trgovini, kada traži lek u apoteci, kada plaća račune u banci i u svim drugim slučajevima gde je vidljiva razmena novac – roba i novac – usluga. Takav ugao gledanja treba da se izgradi i u slučajevima kada pojedinci imaju potrebu da koriste usluge javnih preduzeća, ustanova i institucija. Zašto bismo trebali imati drugačiji osećaj kada tražimo usluge lečenja u privatnoj klinici i u državnoj zdravstvenoj ustanovi? Zašto je poslovni nastup privatnih osiguravajućih kompanija drugačiji i doživljava se kao kvalitetniji u odnosu na javne osiguravajuće fondove? Zašto je efikasnija (to znači brža i jeftinija) usluga koju svojim klijentima obezbeđuju organizacije sa privatnim vlasništvom u odnosu kada se radi o proizvodima i uslugama koje svojim korisnicima pružaju javna preduzeća, ustanove i institucije?”, navodi i dodaje da u današnje vreme javna administracija treba da ima saradnički odnos sa svim privatnim i pravnim licima kojima pruža svoje usluge. To podrazumeva promenu u dosadašnjem načinu organizovanja aktivnosti u javnim preduzećima, ustanovama i institucijama.  

Koji je  recept nekog boljeg života na Balkanu, ako ga uopšte ima? Koje su ključne stvari koje moramo pod hitno promeniti u upravi jedne države, na primer kao što je BiH? Pošto se, pretpostavljam, njome najviše bavite.

“Uspostavljanje efikasne javne uprave podrazumeva da je sadašnju neefikasnu javnu upravu potrebno promeniti u samoj osnovi sa ciljem da se ostvari visok nivo usluga u javnim institucijama sa što jednostavnijim procedurama i što nižim troškovima poslovanja. Zato je neophodno stvoriti sisteme i razviti koncepte koji mogu uticati da svaki pojedinac, svaki građanin, dobije isti tretman u istim uslovima i da se zna šta svako može da očekuje”, smatra on.

Uspostavljanje efikasne uprave u vladinim institucijama, javnim preduzećima, agencijama, javnim fondovima i drugim ustanovama u kojima država ima učešće u upravljanju podrazumeva potrebu za promenom sistemskih vrednosti. 

Tekst o promenama u upravljanju javnim preduzećima, ustanovama i institucijama, Rašković predlaže da se pogleda na  njegovom web sajtu, gde precizno navodi nekoliko bitnih aktivnosti koje se moraju preduzeti kako bi se uspostavila efikasna javna uprava. (Ceo tekst se može pogledati na web adresi: http://raskovic.net/index.php/ideje-vodilje/151-uspostavljanje-efikasne-javne-uprave.)

Od koje tačke, sektora, principa treba krenuti pri reformisanju jednog uređenja? Kad bi morali da navedete samo jedan, od kojeg principa ili sistemske vrednosti bi krenuli?

“Potrebno je obezbediti maksimalnu transparentnost u radu javnih preduzeća, ustanova i institucija. To podrazumeva prevashodno da se izvrši promena u dosadašnjem pristupu kadrovske politike i uspostavljanje aktivnog upravljanja ljudskim resursima. Ovo znači da upravljanje kadrovima u javnoj upravi postavlja za cilj odustajanje od partitokratije koja je danas dominantan oblik u kadrovskoj orjentaciji javnih preduzeća, ustanova i institucija. U današnje vreme javne institucije se doživljavaju kao plen kojeg treba da se domognu političke partije i pojedinci u borbi za glasove birača na izborima. Ta paradigma mora da se promeni. U radu javnih preduzeća, ustanova i institucija treba da se uvede profesionalizam i merenje uspešnosti. To prevashodno podrazumeva promenu kadrovske politike u javnim preduzećima, ustanovama i institucijama. Današnja situacija u javnim institucijama je takva da se upravljanje kadrovima u javnim institucijama sprovodi u različitim upravnim telima političkih partija koje su uzele učešće u zakonodavnoj i izvršnoj vlasti na različitim nivoima. To znači da se kadrovska politika javnih preduzeća, ustanova i institucija obavlja izvan samih institucija. Takva praksa je neprihvatljiva, ako se uopšte želi razmišljati na temu uspostavljanja efikasne javne uprave”, ističe naš sagovornik.

Koliko je teško pojedincu da sam analizira ključne stvari za stabilno funkcionisanje jedne države?

“U današnje vreme ključni zadatak jeste da se pronađu ljudi koji su sposobni za strategijsko razmišljanje, tj. oni pojedinci čiji idejni nivo prelazi uobičajenu misaonu širinu. Potrebno je pronaći ličnosti koje su u stanju da razmišljaju u širem kontekstu – ne rukovodeći se ličnim ili interesima neke partije. Ne možete određenu ideju predstavljati ljudima koji imaju predrasude i koji teže da obesmisle samu ideju. Razgovarati sa onima koji razmišljaju u uobičajenim kategorijama, na teme koje se nalaze izvan tih kategorija, isto je što i razgovarati sa decom. Većina ljudi, ako su još i pametni, neće ozbiljno shvatiti takav razgovor. Čak i ako neko do detalja razume kvantnu mehaniku, ta činjenica svedoči o postojanju intelekta ili velikog obima znanja, ali ne i o širini njegove misli. Sam intelekt, bez celovitog razmišljanja ništa ne može rešiti. Ne može se  raditi neki posao ako niste u stanju sagledati njegove razmere. Jednostavno zato što ne želite da poverujete u mogućnost ostvarenja tog posla. Najviše što mogu uraditi ljudi, koji potpuno razumeju i dele ovu ideju, ali koji nisu naviknuti na šire razmišljanje, jeste da porazgovaraju na tu temu i drže se po strani. Ali ništa konkretno nikada neće uraditi. Iz razloga što je to za njih nemoguća misija. Pojedinac se može baviti samo realnim poslovima. Ali svako ima svoju realnost. Za jednoga je realno gajiti paprike, za drugoga putovati kosmičkim prostranstvima. Svakom pripada njegovo. Promeniti poredak stvari je nemoguća misija za one pojedince koji su skloni predrasudama”, poredi Rašković.

Hoće li Vaše analize doprineti nekim promenama bar u skorijoj budućnosti?

“Promene su već nastupile, sa zadovoljstvom to mogu da izjavim. Teme koje postavljam na web sajtu  privlače sve veći broj čitalaca. Ljudi žele da vide drugačije mišljenje. Ljudi se interesuju za ono što pišem. Još uvek je to prilično distancirana reakcija, ali ipak je reakcija. Ljudi me kontaktiraju, šalju mi predloge i predstavljaju nove ideje za naredne tekstove”, s ponosom kaže. 

Za kraj, imate li neku poruku mladima koji žele da se bave istraživačkim radovima ne bi li doprineli poboljšanju rada institucija i savremenizaciji uprave kod nas, a sa ciljem da ostanu u zemlji u kojoj žive?

“Pitanje je šta mladi ljudi u našoj zemlji danas stvarno žele, u čemu nalaze svoje zadovoljstvo i u čemu se nalaze izvori njihovog nezadovoljstva? Da li su mladi ljudi u stanju da prepoznaju probleme koji ih okružuju? Sve su to pitanja na koja svaki pojedinac treba da pokuša dati sebi odgovore. Kada postave sebi ova pitanja, potrebno je da utvrde šta su izvori njihovih problema, šta to uzrokuje da se osećaju nezadovoljno. Mladi ljudi treba da proizvedu nove ideje, da se pokrenu, da preduzmu određene aktivnosti prema institucijama. Od reakcije koju budu izazvali znaće kolika je snaga njihovih ideja. Ideje su te koje pokreću sve”, zaklučuje Rašković.

Netkretnine